Daumier karikatúráin életre kel Zola világa
Régóta szemeztem már a Kortársunk Daumier on-line kiállítással, de most vált számomra igazán aktuálissá: karikatúráin életre kel Émile Zola világa: a főbérlők, albérlők, tolvaj politikusok, csipkelődő házaspárok, esetlen polgárok és meg nem értett művészek.
A COVID-helyzetnek talán az egyetlen pozitív hozadéka, hogy a múzeumok sok online tartalmat töltöttek fel, és a Szepmű is feltűnőbb helyre rakta honlapján az eddig eldugott kincseket, így az on-line tárlatokat is.
Először csak azért mélyedtem bele a Daumier munkásságát bemutató virtuális kiállításba, mert épp szerelmes vagyok a 19. századi Párizsba (Idén elhatároztam, hogy kiolvasom Zola Rougan-Macquart regényciklusát). Nem ért csalódás, valóban, mintha Daumier rajzai Zola könyveit illuszutrálnák. Ott van minden: cilinderek, császárkabátok, felöltők, mellkendők, hólepte krinolinok, a polgári milliő csecsebecséi, a komor bérházak, az esőtől ázó utcakövek, és persze a csúnya, de nagyonis hétköznapi arcok és testalkatok.
„Senki sem ismerte és szerette (a művészek módján legalábbis) nála jobban a polgárt, a középkornak ezt az utolsó maradványát, ezt a gótikus romot, e hétköznapi s egyben különc lényt, akinek olyan nehéz az élete. Daumier együtt élt vele, megleste, mit csinál nappal és éjszaka, fölfedte hálószobája titkait, kapcsolatba került a feleségével és a gyermekeivel, ismeri az orra formáját és a koponyaalkatát, s tisztában van vele, miféle szellem uralkodik a házában a padlástól a pincéig.” /Charles Baudelaire/
Karikatúráin kritizálta a polgárságot, az igazságszolgáltatást, a politikát és magát a császárt is. De épp úgy viccet csinált rajzain saját magából - a művészből és közönségéből is. Mindezek mellett az Ókori történetek-sorozat lett az egyik kedvencem, amelynek lapjain a klasszikus mitológia hősei abszurdnak tűnő, komikus helyzetekbe kerülnek és a kispolgárok esendő módjára viselkednek.
A gyönyörű Nárcisz
A karikatúrák mondanivalója csak másodlagos volt számomra eleinte, mert azt gondoltam, Daumier szatírái nem fogják megütni az ingerszintemet. A képei többségén azonban jókat mosolyogtam. Megdöbbentő, hogy sok karikatúrája mennyire aktuális még ma is. Itt is. Nekem is. Tényleg olyan, mintha Daumier a mi kortársunk lenne. Ez az ember egy ZSENI.
Egyébként a címkép alá ez van írva: "Folyton csak panaszkodsz, sosem örülsz semminek!" Ezek mi vagyunk a férjemmel.
Ez pedig itt lehetne akár...
Félreértés ne essék, Daumier karikatúráinak valójában semmi köze Zola szereplőihez, csak én találtam hasonlóságokat, így az összes alábbi feliratozás a fantáziám szüleménye!
Felicité asszony a golyónyomot vizsgálja a polgármester tükrén:
Pierre Rougon ébredés után:
Silvére és a felkelők:
Eugene Rougon a képviselőházban:
Egész Párizs várja, hogy a keresztelőre igyekvő hercegi hintó áthajtson a hídon:
Aristide Saccard várja, hogy nyisson a tőzsde:
Saccard fentről nézi az újáépülő Párizst:
Francois Mouret, amikor az őrültek házába zárják:
Mouret abbé és Albine a Paradouban:
A Hölgyek Öröme kirakata:
Grandjean asszony vizitje a Deberle családnál:
Quenu, amikor megtudja, hogy bátyját letartóztatták, feleségével a szép Lisával és kislányukkal Pauline-nal:
A szép Normand standja:
Lazare Chanteau tengerparti sétára viszi a kényeskedő Louiset:
Lazare méréseket végez a hullámtörő gáthoz:
Cazenove doktor utasításokat ad Veronique-nak a beteg ápolására:
Lazare és a terhes Louise szokásois perpatvara:
Lantier a zálógházban, mielőtt elhagyja Gervaiset:
Gervaise és Coupeau násznépének látogatása a Louvre-ban:
Felépülése után Coupeau először iszik egy kis szíverősítőt:
A Patkányfogóban:
Georges meghódítja Nanát, miközben a holdat nézik:
Nana szerelme, a csúnya Fontan:
Nana barátnői irigykednek a lóversenypályán:
Rose Mignon és barátnői Nana halálos ágyánál, miközben a tömeg Berlinbe indul:
Claude Lantier és művésztársai:
Claude Lantier visszautasított Plane Air festménye a megnyitó előtt pár nappal.
A Salón megnyitóján.
Egy pár észreveszi és elborzad Claude eldugott festményén.
Séverine hajnalban a vonathoz siet.
Misard és Cabuche már nem tudják megakadályozni a vonatszerencsétlenséget
Roubaud-ék pere.
Képek forrása: Szépművészeti Múzeum