2023. okt 09.

Képpár: Menekülés

írta: Mirrorka
Képpár: Menekülés

picsart_23-09-30_19-18-47-987.jpg

Sőtét, vészterhes mekelülések. Az egyik vicces, a másik halálosan komoly. Andrew Esao festményeiért tizenéves korom óta rajongok, nagyjából mióta elkezdte felrakni az alkotásait az internetre, és azóta is követem a munkásságát. Nem csoda hát, hogy azonnal beugrik egy-egy alkotása, ha valami nagyon hasonló hangulató képet látok. Így történt ez ebben az esetben is.

fb_img_1696083188314.jpg

Mindkét kép rejtély számomra. A fekete-fehér fényképet úgy emlékszem a Fortepanon találtam, ...vagy a Budapest régi képeken csoportban? Vagy egy 56-os cikkben? De az is lehet, hogy egy múzeumban fotóztam. Nem emlékszem. De valamiért '56 és a Vérmező ugrik be. Mindenesetre a fekete sziluettek meneküléséről azonnal eszembe jutott a Virile Influenza című festmény. 

fb_img_1696083196228.jpg

Fekete alakok rohannak, üldözik egymást mindkét képen. Az archív fotón az életükért futnak. Esao festménye viszont a férfinátha allegóriája, ami ilyen értelemben vicces felhangot kap. Bár bevallom, nem értem... nekem valamiféle csoportos boszorkányüldözés ugrik be róla, ahol nők menekülnek férfiak elől, de ugyanilyen nők igyekeznek legyilkolni a kalapos férfiakat. Nem világos, ki kivel van, ki miért üldözi a másikat, és ennek mi köze a férfináthához. (Írjátok meg, ha ti tudtok valami címhez passzoló elemzést!) Mindemellett bármi legyen is a fénykép eredetének és a festmény értelmezésének a megoldása, a menekülés, a fekete alakok, és a dinamika miatt ez a két kép mindig képpár lesz nekem.

~
UPDATE: A Budapest régi képeken csoportnak köszönhetően meglett az archív fotó: Menekülők a Teleki téren, 1956 (Fortepan/Nagy Gyula).

Szólj hozzá

képpár archív fotó Esao